- abcdieta.pl
- Wszystkie artykuły
- Dieta śródziemnomorska zwalcza depresję
Dieta śródziemnomorska zwalcza depresję
Dieta śródziemnomorska nie tylko zapobiega chorobom serca, ale jak wykazują ostanie badania hiszpańskich naukowców, przeciwdziała także depresji. Ludzie stosujący dietę bogatą w warzywa, ryby, oleje roślinne i płatki zbożowe i ograniczający spożycie czerwonego mięsa, byli o 30% mniej podatni na depresję.
Dieta śródziemnomorska - badania
Naukowcy z University of Las Palmas i University of Navarra badali 10 094 zdrowych studentów przez okres ponad 4 lat. Uczestnicy byli poproszeniu o wypełnienie kwestionariuszy, na podstawie których badacze opracowali wzór przestrzegania diety śródziemnomorskiej (z ang. Mediterranean dietary pattern (MDP)). Uczestnicy, którzy najlepiej przestrzegali diety śródziemnomorskiej, to: mężczyźni, byli palacze i ludzie w związkach małżeńskich. Byli oni bardziej aktywni fizycznie i zużywali więcej energii.
Stosowanie diety śródziemnomorskiej i jej wpływ na depresję
Badacze wykryli 480 nowych przypadków depresji w okresie obserwacji 156 mężczyzn i 324 kobiet. Okazało się, że ci, którzy najlepiej przestrzegali MDP, byli o ponad 30% mniej narażeni na prawdopodobieństwo depresji. Wyniki wzięły pod uwagę czynniki takie jak stan cywilny, liczbę dzieci oraz inne czynniki związane ze zdrowym trybem życia. Nawet brały pod uwagę cechy osobowości, takie jak konkurencyjność i odczuwanie niepokoju.
Według prof. Miguel Martinez-Gonzalez z University of Navarra wyniki muszą być potwierdzone przez dłuższe i szeroko zakrojone badania z udziałem większej liczby wolontariuszy, aczkolwiek dane uzyskane z tego doświadczenia udowadniają silny związek między dietą śródziemnomorską a depresją.







Dodaj nowy komentarz